توجه: آیا می دانید مرورگر شما بسیار قدیمی است؟ برای استفاده کامل از امکانات این سایت، مرورگر خود را به روز کنید.

مخاطب یابی رفتاری (Behavioral Targeting) چیست؟

۲ شهریور ۱۳۹۲

شاید تاکنون از وب سایت هایی بازدید کرده اید که نوعی با شما برخورد می کنند که انگار از فکر و تصمیمی که دارید مطلع هستند. شاید در برخورد با این وب سایت ها تعجب کنید اما آن ها از مخاطب یابی رفتاری در شیوه برخورد با مخاطبان خود استفاده می کنند. در این مطلب با مفهوم مخاطب یابی رفتاری در بازاریابی اینترنتی بیشتر آشنا می شوید.

مخاطب یابی رفتاری

وب سایت های روز دنیا اطلاعات کاربران خود را جمع آوری می کنند و بر مبنای آن ها ، قسمت های مختلف وب سایت را دراختیارشان قرار می دهند. به عنوان مثال کاربری که از صفحات یک وب سایت بازدید می کند تبلیغی که به وی مربوط می شود را می بیند. فرض کنید کاربر برای اولین دفعه از طریق موتورهای جستجو وب سایتی را می بیند و از صفحاتی که مربوط به آموزش آشپزی است بازدید می کند و دقایق زیادی را بر روی این صفحات می گذارد. دفعه بعدی که کاربر وارد وب سایت می شود بدون اینکه حتی به صفحات آشپزی مراجعه کند و شاید در صفحه اصلی وب سایت ، تبلیغی را می بیند که در مورد آشپزی است و بنابراین تشویق می شود تا بر روی آن کلیک کند و ممکن است خریدی صورت گیرد. بدین ترتیب اطلاعات کاربران به طرق مختلف مثلا ثبت آی پی در بانک اطلاعات و یا استفاده از کوکی ها جمع آوری می شود.

بهترین مثالی که می توان در مورد مخاطب یابی رفتاری داشت در شبکه های اجتماعی است. اگر تاکنون به صفحه تبلیغات فیس بوک مراجعه کرده باشید کوچکترین جزئیات مخاطب خود را می توانید تعیین کنید که چه کسی تبلیغ را ببیند البته امکان تبلیغ در فیس بوک برای ایرانی ها غیر فعال است. در تبلیغات فیس بوک شما می توانید تعیین کنید که فقط مخاطبان دامنه سنی فلان تا فلان که در کشور خاصی زندگی می کنند و به فعالیت خاصی علاقه مندند یا به فلان فیلم و یا ورزشی علاقه دارند تبلیغ را ببینند. اگر تبلیغی در مورد ورزش تنیس باشد و تبلیغ دهنده ، ورزش کاران تنیس را مورد مخاطب قرار دهد نرخ تبدیل بسیار افزایش می یابد.

به چند دلیل مخاطب یابی رفتاری می تواند مفید باشد. یکی اینکه چون در مخاطب یابی رفتاری به صورت شخصی سازی با مخاطبان برخورد می شود می تواند بسیار مفید باشد و نرخ تبدیل کاربران افزایش بیشتری یابد. دلیل دیگر اینکه نرخ خروج بازدید کنندگان از وب سایت کاهش می یابد و این مورد طبیعی است چون وقتی کاربران احساس راحتی با یک وب سایت اینترنتی می کنند یعنی وب سایتی که نیازهای آن ها را شناسایی می کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیارشان قرار می دهد ارتباط بهتری برقرار می کنند.

در این مطلب به صورت خلاصه با مفهوم مخاطب یابی رفتاری آشنا شدید و امیدوارم که از این مبحث در صورت تمایل بتوانید به نحو احسن در تهیه وب سایت خود استفاده کنید.

منبع : وبلاگ تبلیغات و بازاریابی اینترنتی ۷۰۱۰

برگرفته از : thefuturebuzz.com

  • تعداد مشاهده مطلب: 2,875

 

پست های مرتبط

از این مقاله لذت بردید؟ به اشتراکش بگذارید!

برچسب ها

دیدگاه ها بسته شده اند.