توجه: آیا می دانید مرورگر شما بسیار قدیمی است؟ برای استفاده کامل از امکانات این سایت، مرورگر خود را به روز کنید.

تست A/B در سایت ۷۰۱۰

۱۹ اسفند ۱۳۹۱

هدف از انجام بازاریابی اینترنتی تبدیل بازدید کنندگان از وب سایت به مشتریان بالقوه و بالفعل است. یکی از عواملی که باعث افزایش نرخ تبدیل می شود استفاده از تست A/B است. در این مطلب به معرفی تست A/B با ذکر نمونه ای که در سایت ۷۰۱۰ انجام شده است پرداخته می شود.

تست A/B

تست A/B یا A/B testing یا تست دو بخشی دارای نام های دیگری نیز است که از جمله آن ها می توان به split testing اشاره کرد. در این نوع تست ، یک عامل با دو خصوصیت متفاوت مورد مقایسه قرار می گیرد. عامل مورد نظر می تواند تغییر در چیدمان ، تصاویر ، متون و رنگ ها باشد. به عنوان مثال می خواهیم عملکرد یک بنر در وب سایت را مورد بررسی قرار دهیم. عامل را تغییر در رنگ بنر در نظر می گیریم و دو خصوصیت رنگ آبی و قرمز را تعریف می کنیم. به عنوان مثال بنر آبی رنگ ۱۰۰۰ بار نمایش داده شده است و ۱۰ کلیک بر روی آن صورت گرفته پس نرخ تبدیل ، این گونه محاسبه می شود:

۰٫۰۱ = ۱۰/۱۰۰۰

حال نوبت به محاسبه تعداد کلیک بر روی بنر قرمز رنگ است. پس از ۱۰۰۰ بار نمایش بنر قرمز رنگ تعداد کلیک را بررسی می کنیم و متوجه می شویم که ۲۰ کلیک بر روی آن انجام شده است و نرخ تبدیل این گونه محاسبه می شود:

۰٫۰۲ = ۲۰/۱۰۰۰

پس از مقایسه دو خصوصیت فوق متوجه می شویم که بنر قرمز رنگ دارای نرخ کلیک بیشتری است و خصوصیت دوم برای افزایش میزان تبدیل انتخاب می شود.

به همین ترتیب باید عوامل دیگر در وب سایت را نیز تغییر داد و نرخ تبدیل را اندازه گیری کرد. متاسفانه در کشور ما ایران برداشت مردم از انجام بازاریابی اینترنتی صرفا افزایش ترافیک وب سایت است در صورتی که افزایش ترافیک وب سایت تنها اولین قدم است و مرحله بعدی ترغیب بازدید کنندگان از وب سایت ها به انجام اهداف از پیش تعیین شده است و برای انجام این کار استفاده از روش هایی همچون تست A/B لازم است.

در مورد وب سایت ۷۰۱۰ نیز نمونه ای از تست A/B انجام شده است. عامل را مکان قراردهی بنری در سایت تعریف و دو خصوصیت قراردهی بنر در مکان پائین و بالا را بررسی می کنیم.

ابتدا بنر را پائین سایت در سمت راست قرار می دهیم و نرخ کلیک به ازای تعداد کلیک را می سنجیم سپس بنر را در مکانی دیگری قرار می دهیم و همین کار را تکرار می کنیم و مورد بهینه را انتخاب می کنیم.

خصوصیت اول

خصوصیت اول در تست A/B

خصوصیت دوم

خصوصیت دوم در تست A/B

آیا شما نیز تاکنون از روش تست A/B برای بهینه سازی نرخ تبدیل در وب سایت خود استفاده کرده اید؟

منبع : وبلاگ تبلیغات و بازاریابی اینترنتی ۷۰۱۰

برگرفته از : ویکی پدیا

  • تعداد مشاهده مطلب: 2,696

 

پست های مرتبط

از این مقاله لذت بردید؟ به اشتراکش بگذارید!

برچسب ها

۱ دیدگاه

    • محمددوست

    • اسفند ۱۹, ۱۳۹۱

    مقاله بسیار حرفه ای و در سطوح بالای نکات بازاریابی وبسایت بود – برای من بسیار مفید بود
    تشکر فراوان